Mondzorg en diabetes

De mond is de spiegel van uw gezondheid

Als het in uw mond niet goed gaat, zegt dat vaak meer over het hele lichaam. De mond geeft belangrijke gezondheid signalen af. Daarom speelt de tandarts een belangrijke rol in het op tijd herkennen van problemen. Zo kunnen wij u doorverwijzen naar een medisch deskundige terwijl u zelf nog niet bewust was van bepaalde problemen. Alles draait om preventie, hoe eerder we signaleren, des te beter we kunnen helpen. Een artikel hierover uit de ‘mijn gezondheidsgids’ is zeer de moeite waard en leest u hier.

Gratis preventie meting

Heeft u diabetes dan valt u in een risicogroep. Omdat preventie voor ons voorop staat bieden wij een gratis preventie meting. Dan doet de tandarts een tandvleesmeeting om te kijken naar de conditie van uw tandvlees. Zo kunnen we problemen op tijd zien en signaleren zodat we u nog beter kunnen helpen. De tandarts geeft ook graag uitleg en advies. U kunt hiervoor een afspraak met ons maken op donderdag.

Wat suiker doet met uw tanden

Van suiker kunt u gaatjes krijgen. Dat komt doordat suikers door bacteriën in de mond worden omgezet in zuur. Dit zuur lost het tandglazuur van tanden en kiezen op. Tandglazuur kan zich herstellen, maar daar is tijd voor nodig. Dat lukt niet goed wanneer uw gebit elke dag vaak suikers, en dus zuren moet verwerken. Dat is de reden dat we adviseren om niet meer dan zeven eet- en drinkmomenten op een dag te hebben. Het diabetesfonds legt dit nog verder uit.

Niet alleen op uw gebit is suiker van invloed, ook op het lichaam, vet, hersenen oftewel op uw gehele gezondheid. De gevolgen van een teveel aan suiker kunnen naast gaatjes ook een tekort aan voedingsstoffen, overgewicht en diabetes type 2 zijn. Dit terwijl suiker niet perse slecht hoeft te zijn, we hebben suikers wel degelijk nodig. Wat suiker precies doet met uw lichaam leest u hier.

Drinken en diabetes

Zo min mogelijk suikerhoudende dranken drinken is voor iedereen een goed advies. Maar als u diabetes hebt is het extra belangrijk hierop te letten. Neem de suiker in frisdrank, die snelle suikers kunnen uw bloedsuikerspiegel enorm beïnvloeden. Water is altijd een goede keuze, net als thee of koffie zonder suiker. Op de website van het Diabetesfonds leest u meer over drinken. Ook hebben zij een mooie lijsten gemaakt waarin u precies kunt zien hoeveel suiker er in bepaalde vruchtensappen en frisdranken zitten, zodat u een bewuste keuze kunt maken.

Suiker en fruit

In fruit zit ook suiker, en al zijn dit natuurlijke fruitsuikers uw lichaam maakt geen verschil met de geraffineerde suikers. Hoe dat precies zit leest u hier. Toch is fruit gezonder dan koek of snoep, omdat er naast fruitsuiker ook vezels en vitaminen inzitten. Op de fruitlijst van het Diabetesfonds staat precies hoeveel suiker welk fruit bevat, dan kunt u een bewuste en weloverwogen keuze maken.

Feiten en fabels 

Suiker daar hebben we soms letterlijk en figuurlijk de mond van vol. Wat is waar en wat is niet waar? Het diabetesfonds zet een aantal feiten en fabels over suiker op een rij.

Weet wat u eet

Het is niet altijd duidelijk of er in een product dat u koopt suiker zit. Dat komt doordat fabrikanten heel veel verschillende namen gebruiken op het etiket voor suiker. Denk aan dextrose, fructose, lactose, honing, ahornsiroop of kandij. Wilt u alert zijn en weten wat erin uw eten zit, dan kan deze lijst u helpen.